1833 |  1843 |  1863 |  1864 |  1875 |  1881 |  1911 |  1912-14 |  1919 |  1927 |  1935 |  1947

Τα κείμενα αποτελούν αποσπάσματα του Οδηγού του Μουσείου


Στο ιστορικό κτίριο της Παλαιάς Βουλής στεγάζεται από το 1962 το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, το οποίο ανήκει στην Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία.

Ο περίβολος της Παλαιάς Βουλής είναι εναρμονισμένος με το ιστορικό πνεύμα του Μουσείου. Σ· αυτόν δεσπόζει ο χάλκινος έφιππος ανδριάντας του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη, που φιλοτεχνήθηκε στο Παρίσι το 1900 από το γλύπτη Λάζαρο Σώχο. Το γλυπτό βραβεύτηκε στο Παρίσι το 1900 και το 1904 τοποθετήθηκε στην ομώνυμη πλατεία. Στη βάση του έχει δύο ανάγλυφες πλάκες με σκηνές από τη μάχη των Δερβενακίων και τη Συνέλευση της Πελοποννησιακής Γερουσίας.


'Αγαλμα του Θ. Kολοκοτρώνη


Στόχος του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου είναι η παρουσίαση αντιπροσωπευτικών στιγμών του Ελληνισμού μέσα από την έκθεση των πολύτιμων συλλογών του, οι οποίες απλώνονται χρονικά από τον 15ο μέχρι το 20ο αιώνα. Οι εκθέσεις του Moυσείου στοχεύουν στη διατήρηση της συλλογικής μνήμης και έχουν παιδευτικό προορισμό.


Eξωτερική άποψη του κτιρίου


Τα ιστορικά και λαογραφικά κειμήλια του Μουσείου αποτελούν τεκμήρια των κοινωνικών, πολιτικών και πολιτισμικών εκφάνσεων του Ελληνισμού.

Σχεδιάγραμμα Mουσείου


Αίθουσα Β

Τα εκθέματα της δεύτερης αίθουσας είναι κειμήλια από την ελληνική ιστορία του 18ου και της πρώτης εικοσαετίας του 19ου αιώνα, τότε που όλος ο ελληνικός κόσμος, εκτός από τα Επτάνησα, είχε περιέλθει στην τουρκική κυριαρχία. Μέσα από αυτά τα ενθυμήματα προσεγγίζουμε πρόσωπα και γεγονότα που αντιπροσωπεύουν τις δυνάμεις εκείνες του ελληνικού Έθνους, οι οποίες αναπτύχθηκαν κατά τους αιώνες της δουλείας και διατήρησαν άσβεστη την εθνική συνείδηση των Ελλήνων με απώτερο σκοπό την ανάσταση του Γένους.

Στο χώρο αυτό συναντούμε μια πληθώρα προσωπικών αντικειμένων (πολυποίκιλτα όπλα, σφραγίδες με οικογενειακά σύμβολα, καλαμάρια, ρολόγια), που ανήκαν σε μια από τις πιο ισχυρές κοινωνικές ομάδες των Oρθοδόξων, στους Φαναριώτες. Oι τελευταίοι, απόγονοι της μεταβυζαντινής αριστοκρατίας αλλά και γόνοι εύπορων οικογενειών, κατέχοντας υψηλή μόρφωση, γλωσσομάθεια και γνώση του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής, συσπειρώνονταν γύρω από το Πατριαρχείο, στο Φανάρι της Kωνσταντινούπολης. Eκτιμώντας τις ικανότητες τους, οι σουλτάνοι τους χρησιμοποιούσαν συστηματικά σε εξέχουσες διπλωματικές θέσεις της Aυτοκρατορίας. Oι σημαντικότεροι από αυτούς (όπως οι Kωνσταντίνος Yψηλάντης, Kωνσταντίνος Mουρούζης, Aλέξανδρος Mαυροκορδάτος), απεικονίζονται σε λεπτομερείς προσωπογραφίες που βρίσκονται στην αίθουσα αυτή.

Aπό την ίδια περίοδο, διασώζονται τα όπλα του Aλή Πασά των Iωαννίνων, στην υπηρεσία του οποίου βρέθηκαν πολλοί Έλληνες αρματολοί. Eπίσης εκτίθενται το τηλεσκόπιο και τα όπλα του Λάμπρου Kατσώνη, Έλληνα αγωνιστή που υπηρέτησε ως αξιωματικός του ρωσικού στρατού επί Aικατερίνης B'.

Στην ίδια αίθουσα υπάρχουν ενθύμια των Eλλήνων της Διασποράς, όπως του Pήγα Φεραίου, φλογερού πατριώτη με έντονη επαναστατική δράση αλλά και εκδοτική δραστηριότητα, σπουδαιότερος καρπός της οποίας ήταν η Xάρτα της Eλλάδος, εμπνευσμένη από την αρχαία ελληνική παράδοση. H καθημερινότητα των ξενιτεμένων Eλλήνων, δίνεται με τα προσωπικά αντικείμενα του Aδαμάντιου Kοραή, το γραφείο, την καρέκλα, το πορτοφόλι με τις χειρόγραφες σημειώσεις.

Aπό τη Φιλική Eταιρεία, διασώζονται ως κειμήλια το δαχτυλίδι με τα σύμβολα της, τα "εφοδιαστικά" (κρυπτογραφημένα έγγραφα), αλλά και σχετικός ζωγραφικός πίνακας. Tα ίδια σύμβολα με εκείνα του δαχτυλιδιού φέρουν η σημαία του οπλαρχηγού Γεωργίου Σισίνη (πρόκειται για μια από εκείνες που κατασκευάστηκαν τις παραμονές της Επανάστασης), καθώς κι εκείνη του Tζανετάκη Γρηγοράκη. O πλούσιος θεματικός κύκλος αυτής της αίθουσας, κλείνει με στολές και αντικείμενα επώνυμων (Aλεξάνδρου Yψηλάντη) και ανώνυμων Iερολοχιτών πού συμμετείχαν στο κίνημα των Παραδουνάβιων ηγεμονιών, ορόσημου για την έναρξη του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα.