| . |
||||||||
|
|
Ζωγραφική: 1204-1261
Στέφανο Βλαδισλάο
(1233-42). Συγγενικές τεχνοτροπικά είναι και οι τοιχογραφίες του τρίτου στρώματος
της Επισκοπής της Ευρυτανίας, που βρίσκονται σήμερα στο Βυζαντινό Μουσείο
της Αθήνας.
Η μνημειακή τάση, που χαρακτηρίζεται από σωματώδεις μορφές με χυτή πτυχολογία
και εκφραστικά πρόσωπα, εξελίσσεται στις τοιχογραφίες της πρώτης φάσης του ναού
των Αγίων Αποστόλων στο Pec της Σερβίας, που διακοσμήθηκε με χορηγία του αρχιεπισκόπου
Αρσένιου (1233-63).
Σημαντικό κέντρο πρέπει να υπήρξε και η Άρτα, η πρωτεύουσα του κράτους της
Ηπείρου. Η σχετικά πρόσφατη αποκάλυψη εξαιρετικής ποιότητας τοιχογραφιών
στο καθολικό της μονής Βλαχέρνας, το μαυσωλείο των Κομνηνοδουκάδων ηγεμόνων, ενισχύει
την άποψη αυτή.
Παράλληλα με την προοδευτική πλαστική τεχνοτροπία παρατηρείται μία
συντηρητική επιστροφή στις τεχνοτροπικές τάσεις της ύστερης κομνήνειας τέχνης.
Συναντάται κυρίως σε επαρχιακά μνημεία στις λατινοκρατούμενες περιοχές,
αν και δε λείπουν μνημεία υψηλής χορηγίας που ακολουθούν την ίδια τάση
όπως για παράδειγμα ο ναός των Αγίων Νικολάου και Παντελεήμονα στη Bojana της Βουλγαρίας, ίδρυμα του σεβαστοκράτορα Καλογιάννη
(1259).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||