|
Σέργιος πατριάρχης: πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
(610-638). Έχει υποστηριχθεί ότι ήταν ο συγγραφέας ενός από τα προοίμια
του Ακάθιστου Ύμνου ή του συνολικού έργου.
Σιλεντιάριος Παύλος (6ος αιώνας): αξιωματούχος
του Ιουστινιανού (πριμικήριος των σιλεντιαρίων) και ποιητής. Συνέθεσε
έκφραση του ναού της Αγίας Σοφίας σε εξάμετρους στίχους και 80 ερωτικά
επιγράμματα που έχουν περιληφθεί στην Παλατινή Ανθολογία.
Σιμοκάττης Θεοφύλακτος (7ος αιώνας): ιστορικός
και συγγραφέας. Συνέθεσε την Οικουμενική Ιστορία, όπου εξιστορεί
τα γεγονότα της περιόδου 582-602, συνεχίζοντας την ιστορία του Μένανδρου
Προτέκτορα. Έγραψε επίσης επιστολές, ένα φιλοσοφικό δοκίμιο (Όροι ζωής)
και ένα εγχειρίδιο αλχημείας.
Σκυλίτζης Ιωάννης (11ος αιώνας): υψηλός
αξιωματούχος στην Κωνσταντινούπολη και ιστορικός. Συνέθεσε το Σύνοψις
Ιστοριών, όπου πραγματεύεται τα έτη 811-1051 (δυναστείες Αμορίου και
Μακεδόνων), συνεχίζοντας το Χρονικό του Θεοφάνη. Η διάρθρωση του
έργου ακολουθεί τη διαδοχή των βασιλειών.
Στιλβής Κωνσταντίνος (12ος αιώνας): συγγραφέας,
διδάσκαλος του πατριαρχείου και μητροπολίτης Κυζίκου. Έγραψε ποιήματα,
ρητορικούς λόγους, διδασκαλίες και πραγματεία εναντίον των Λατίνων.
Στραβορωμανός Μανουήλ (αρχές 12ου αιώνα):
συγγραφέας και αξιωματούχος. Έγραψε ρητορικούς λόγους για την οικογένεια
και τον αυτοκράτορα Αλέξιο Α' Κομνηνό.
Συμεών Μάγιστρος και Λογοθέτης (10ος αιώνας): συγγραφέας. Συνέθεσε
χρονογραφία, εστιάζοντας κυρίως στην περίοδο 842-948. Φέρεται επίσης
ως ο δημιουργός ενός ποιήματος για το θάνατο του Στεφάνου, γιου του Ρωμανού
Α' και ως ο συγγραφέας μιας σειράς επιστολών.
Συμεών Μεταφραστής (τέλη 10ου αιώνα): υψηλός
αξιωματούχος και συγγραφέας. H βιογραφία του εξακολουθεί να απασχολεί
τους ερευνητές και πολλά ζητήματα της δράσης του δεν έχουν διαλευκανθεί.
Kατά μία άποψη ταυτίζεται με τον αγιογράφο Συμεών Λογοθέτη. Συγκρότησε
μία μεγάλη συλλογή από αγιολογικά κείμενα (βίους αγίων, εγκώμια, μαρτύρια)
που προέκυψε από τη συστηματική επεξεργασία (υφολογική, γλωσσική, ιστορική)
των αρχαίων αγιολογικών κειμένων (εξού και η επωνυμία "Μεταφραστής").
Κατάρτισε έτσι το Μεταφραστικό Μηνολόγιο. Το εγχείρημα αυτό εντάσσεται
στο ρεύμα του εγκυκλοπαιδισμού της εποχής των Μακεδόνων.
Συνέσιος Κυρρήνης (τέλη 4ου-αρχές 5ου αιώνα):
νεοπλατωνικός φιλόσοφος και ρήτορας με εξαιρετική κλασική παιδεία. Άφησε
πλούσιο έργο από ρητορικούς λόγους (για παράδειγμα, Περί βασιλείας,
Φαλάκρας εγκώμιον), θρησκευτικούς ύμνους σε προσωδιακά μέτρα και
επιστολές.
Σφραντζής Γεώργιος (15ος αιώνας): ένας
από τους ιστορικούς της Άλωσης, είχε διατελέσει αξιωματούχος στην αυλή
του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου. Η ιστορία του, σε μορφή χρονικού, παραδίδεται
σε δύο πολύ διαφορετικές παραλλαγές, μία εκτενέστερη (Chronicon Maius)
και μία συντομότερη (Chronicon Minus).
Σχολάριος Γεώργιος (Γεννάδιος Β' Σχολάριος):
πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (15ος αιώνας) και από τους σπουδαιότερους
σχολαστικούς θεολόγους και ουμανιστές της εποχής των Παλαιολόγων, με σπουδαία
κλασική παιδεία. Άφησε πλούσιο φιλολογικό έργο, όπως μεταφράσεις και σχόλια
έργων του Θωμά Ακινάτη, θεολογικές πραγματείες (για παράδειγμα, Λύσεις,
Κατά Ιουδαίων), ύμνους, ομιλίες, σχόλια στον Αριστοτέλη και τον
Πορφύριο.
Σωζομενός (5ος αιώνας): συγγραφέας από
την Παλαιστίνη. Η εκκλησιαστική ιστορία του καλύπτει την περίοδο από το
324 ως το 425 και συνεχίζει το έργο του Ευσέβιου Καισαρείας. Στηρίζεται
σε πηγές και διαφωτίζει ιδιαίτερα τους διωγμούς των χριστιανών στην περσική
επικράτεια.
Σωκράτης Σχολαστικός (τέλη 4ου-αρχές 5ου αιώνα):
δικηγόρος (σχολαστικός) και συγγραφέας εκκλησιαστικής ιστορίας. Η ιστορία
του καλύπτει την περίοδο από το 309 ως το 439 και διαρθρώνεται κατά τις
βασιλείες των αυτοκρατόρων. Περιλαμβάνει αναφορές σε κοσμικά και στρατιωτικά
γεγονότα.
Σωφρόνιος Iεροσολύμων (634-638): γεννήθηκε
στη Δαμασκό και ακολούθησε νωρίς το μοναστικό βίο, περιερχόμενος μοναστικά
κέντρα της εποχής (με το φίλο του Iωάννη Mόσχο). Eίχε όμως και ενεργό
ανάμειξη στις χριστολογικές διενέξεις ορθοδόξων και μονοφυσιτών. Aνήλθε
στον πατριαρχικό θρόνο των Iεροσολύμων το 634. Tο 637, ύστερα από πολιορκία
του χαλίφη Oμάρ, ο Σωφρόνιος αναγκάστηκε να παραδώσει την Iερουσαλήμ στους
Άραβες. Γνωστά αγιογραφικά έργα του Σωφρονίου είναι ο Bίος του
Aναστασίου του Πέρσου και ο Bίος της οσίας Mαρίας της Aιγυπτίας.
Του αποδίδονται επίσης 23 ανακρεόντειες ωδές για διάφορες εορτές αγίων.
|