Σαφή
ένδειξη ότι στην Κρήτη υπήρχαν τεχνητοί κήποι αποτελεί ο τοιχογραφικός
διάκοσμος της έπαυλης στην Αμνισό. Στη μία πλευρά της αίθουσας απεικονίζονταν
κρίνοι, που φύτρωναν από χαμηλές βάσεις με βάθος ένα βραχώδες τοπίο και
στην άλλη συστάδες κρίνων, που προέβαλλαν από οδοντωτά πλαίσια. Τα οδοντωτά
αυτά πλαίσια ερμηνεύτηκαν και ως απεικόνιση τεχνητών λιμνών, που έχουν
παράλληλα σε αιγυπτιακές παραστάσεις πολυτελών κήπων. Επίσης, οι κάλυκες
των κρίνων σχημάτιζαν το ιερογλυφικό σημείο μρ της αιγυπτιακής γλώσσας,
που σημαίνει λίμνη ή δεξαμενή. Σύμφωνα με αυτή την ερμηνεία, οι τοιχογραφίες
της αίθουσας των κρίνων, που απεικονίζουν έναν ιερό κήπο, παρουσιάζουν
αιγυπτιακές επιδράσεις τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενό τους.
Στη σχέση των μινωιτών καλλιτεχνών με την Αίγυπτο και τους αιγυπτιακούς
κήπους παραπέμπουν και άλλες εικονιστικές παραστάσεις, όπως η τοιχογραφία
της οικίας
των τοιχογραφιών της Κνωσού, αλλά και η παρουσία αυθεντικών μινωικών
τοιχογραφιών στο Tell
el Daba της Αιγύπτου.
|