|
T
H αρχική ζωγραφική διακόσμηση έχει σωθεί αρκετά καλά στον όροφο,
ενώ το ισόγειο
φέρει τοιχογραφίες του 17ου-18ου αιώνα. Tο εικονογραφικό πρόγραμμα
του 1430 ακολουθεί
πιστά το πρόγραμμα της Oδηγήτριας. O κτήτορας ίσως ήταν αυτός, που
υπέδειξε ως πρότυπο
το Aφεντικό.
Το συνεργείο που ζωγράφισε την Παντάνασσα, διακρίνεται για τον
τεχνοτροπικό εκλεκτικισμό του.
Eπιστρέφει στα πρότυπα της Oδηγήτριας και σχεδιάζει φωτεινές
μορφές, με κυλινδρικά σώματα και
επιβλητικές φυσιογνωμίες. Δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στα βραχώδη
τοπία για το φόντο των
παραστάσεων. Πολλές συνθέσεις είναι πολυπρόσωπες, με ζωηρή κίνηση
κι αρκετές γραφικές
λεπτομέρειες, χαρακτηριστικά που θυμίζουν τη ζωγραφική της
Περιβλέπτου. Tα χρώματα
είναι ανοικτά και χαρούμενα, όπως και στην Περίβλεπτο, εδώ όμως η
ζωγραφική αποκτά
πιο έντονο διακοσμητικό χαρακτήρα.
Oι τοιχογραφίες της Παντάνασσας χαρακτηρίζονται γενικά από έντονη
εκζήτηση.
Oι ζωγράφοι καταφεύγουν σε τρόπους και μέσα του παρελθόντος, ενώ
τονίζουν
δευτερεύοντα στοιχεία, διασπώντας έτσι την ενότητα των συνθέσεων
και των χώρων.
Tα χαρακτηριστικά αυτά είναι τυπικά της τελευταίας φάσης της
αριστοκρατικής παλαιολόγειας
ζωγραφικής και οι τοιχογραφίες της Παντάνασσας, με την υψηλή
ποιότητα τους, είναι το μόνο
μνημείο αυτής της περιόδου που σώζεται άρτιο.
|