ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΗ

[H Αδριανούπολη ως την οθωμανική κατάκτηση]
[Tα κτίσματα]
[Oι άνθρωποι]
[Η οικονομική ζωή]
[H ελληνική παρουσία]

H οθωμανική κατάκτηση και η ιδιαίτερη λειτουργία της πόλης στο διοικητικό μηχανισμό της Aυτοκρατορίας αναμορφώνουν ριζικά τη φυσιογνωμία της υστεροβυζαντινής πόλης.

Mεγαλόπρεπα μουσουλμανικά τεμένη καθώς και πολυτελή ευαγή ιδρύματα χτίζονται στα κεντρικότερα σημεία της πόλης, οριοθετώντας τη νέα αποστολή της αυτοκρατορικής μεγαλούπολης. Γύρω από τα τζαμιά οργανώνονται σταδιακά τα περίφημα παζάρια της Αδριανούπολης.

Δυό μεγάλα μπεζεστένια στην αρχή, και από τα τέλη του 16ου αιώνα ακόμα μία σκεπαστή αγορά, το τσαρσί, συγκεντρώνουν στα εκατοντάδες ντιουκάνια τους (επιμέρους μαγαζιά, πάγκους) εμπορευόμενους, διαμετακομιστές, αργυραμοιβούς και καταναλωτές απ' όλο σχεδόν τον κόσμο. Oι ταξιδιώτες της εποχής είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά τα ακριβά και εισαγόμενα εμπορεύματα στο κεντρικό παζάρι, να περιδιαβούν την πιο άρτια εξειδικευμένη αγορά ιπποσκευής στην Aυτοκρατορία, να παζαρέψουν πολυάριθμα είδη γενικού εμπορίου στη μικρότερη σε μέγεθος από τις δύο παλιές αγορές, να σταματήσουν σε κάποιον από τους καφενέδες για να ξεκουραστούν και να συζητήσουν, ακόμα και να επισκεφθούν ένα από τα πιο γνωστά σκλαβοπάζαρα της Βαλκανικής -τουλάχιστον έως τα μέσα του 16ου αιώνα.

Kαινούργιες γέφυρες, που συνεχίζουν να κατασκευάζονται με πρωτοβουλία των σουλτάνων έως και τα μέσα του 18ου αιώνα για να συνδέσουν τα τμήματα της "Πόλης των Tριών ποταμών" (Έβρος, `Αρδας και Τούντζα), ανανεώνουν την τοπογραφία της πόλης. Aπό το πρώτο μισό του 17ου αιώνα το σχετικά περιορισμένο ιστορικό κέντρο της παλιάς πόλης περιβάλλεται από ικανό αριθμό συνοικιών και βαροσιών. Tα σπίτια που χτίζονται αποτελούν τυπικό παράδειγμα οικίας για τα χρόνια της οθωμανικής παρουσίας: ελάχιστα ιδιωτικά κτίρια ξεπερνούν την αρχιτεκτονική ένδεια, που χαρακτηρίζει τη μουσουλμανική αντίληψη για το χώρο, ενώ ακόμα πιο αποκαρδιωτική είναι η εικόνα των κατοικιών των "απίστων".


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ