Α Β Γ Δ E Ζ Η Θ I Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω


Α

Abu Simbel
Σε αυτή τη θέση 280 χλμ. νότια του Ασσουάν ο Ραμσής Β' ίδρυσε δύο κολοσσιαίους λαξευτούς ναούς. Ο επονομαζόμενος "Μεγάλος Ναός" ήταν αφιερωμένος στους θεούς Άμμωνα-Ρα, Φθα και Ρα του Ορίζοντα αλλά και στο θεοποιημένο Ραμσή Β', ενώ ο "Μικρός Ναός" στη θεά Άθωρ και τη Μεγάλη Βασιλική Σύζυγο Νεφερτάρη. Λόγω της κατασκευής του φράγματος Νάσερ τα δύο μνημεία μεταφέρθηκαν μεταξύ του 1964 και 1968 στο πλαίσιο μιας γιγαντιαίας επιχείρησης σε μια νέα θέση 64 μ. ψηλότερα και 180 μ. δυτικότερα.

Άβυδος
Μια από τις αρχαιότερες και σημαντικότερες αιγυπτιακές πόλεις στο Νότο που περιλάμβανε μνημειώδεις ναούς και βασιλικούς τάφους. Αποτελούσε το κέντρο της λατρείας του θεού Όσιρι. Το τελετουργικό "Ταξίδι στην Άβυδο", με στόχο τη συμβολική συμμετοχή του νεκρού στα μυστήρια του Όσιρι, συνιστούσε από το Μέσο Βασίλειο και έπειτα το κύριο στοιχείο της ταφικής τελετουργίας και απεικονιζόταν συχνά στους ιδιωτικούς τάφους.

Ακενατών
Διαδέχθηκε στο θρόνο τον πατέρα του Αμένωφι Γ'. Στο 4ο έτος της βασιλείας του εισήγαγε μια ριζοσπαστική θρησκευτική μεταρρύθμιση αντικαθιστώντας τον παραδοσιακό πολυθεϊσμό με τη μονοθεϊστική λατρεία του ηλιακού δίσκου Ατών και δύο χρόνια αργότερα ίδρυσε ως νέα πρωτεύουσα την Αχετατών (Αμάρνα) στη Μέση Αίγυπτο. Όπως προκύπτει από επιγραφικές ενδείξεις βασίλεψε τουλάχιστον 17 χρόνια, μία περίοδο που χαρακτηρίστηκε από το διωγμό των παραδοσιακών θεών και του πανίσχυρου μέχρι τότε θηβαϊκού ιερατείου του θεού Άμμωνα αλλά και τη βίαια σχεδόν επιβολή της νέας λατρείας του ηλιακού δίσκου. Αξιοσημείωτη είναι επίσης μία νέα φυσιοκρατική τάση στην καλλιτεχνική έκφραση που ξέφευγε από τους καθιερωμένους κανόνες της αιγυπτιακής τέχνης. Για τις συνθήκες του θανάτου του Ακενατών και της Μεγάλης Βασιλικής του Συζύγου Νεφερτίτης δε σώζεται καμιά πληροφορία. Στην εποχή των διαδόχων του τα μνημεία που ίδρυσε ο αιρετικός Φαραώ ισοπεδώθηκαν. Το όνομά του δε συμπεριλήφθηκε ποτέ στους μεταγενέστερους βασιλικούς γενεαλογικούς καταλόγους.

Αλάβαστρο
Τύπος μινωικών και αιγυπτιακών αγγείων με ωοειδές σώμα που καταλήγει σε στενό στόμιο με πλατύ χείλος. Η ονομασία προέρχεται από τον ομώνυμο λίθο, που αποτελούσε το κύριο υλικό κατασκευής των λίθινων παραδειγμάτων. Στη μινωική/μυκηναϊκή κεραμική ο τύπος του αλάβαστρου απαντά σε μία υψηλή και μία πιεσμένη (ή "αρτιόσχημη") παραλλαγή.

Αλάβαστρος
Λεπτόκοκκος, διαφανής τύπος γυψολιθικού πετρώματος.

Αμάρνα
Ιδρύθηκε από τον αιρετικό Φαραώ Ακενατών στο 6ο έτος της βασιλείας του σε παρθένο έδαφος στη Μέση Αίγυπτο και αποτέλεσε για λίγα χρόνια το πολιτικό και θρησκευτικό κέντρο του αιγυπτιακού κράτους. Το αιγυπτιακό όνομα της Αμάρνας ήταν Αχετατών, δηλαδή "ο Ορίζοντας του (θεού) Ατών". Εγκαταλείφθηκε λίγα χρόνια μετά το θάνατο του Ακενατών, όταν με πρωτοβουλία του Φαραώ Τουταγχαμών η παραδοσιακή πολυθεϊστική λατρεία αποκαταστάθηκε και η πρωτεύουσα του κράτους μεταφέρθηκε και πάλι στη Μέμφιδα.

Αμέθυστος
Κρυσταλλικό πέτρωμα ερυθρής έως μενεξεδένιας απόχρωσης, το οποίο εξορυσσόταν συστηματικά στην Αίγυπτο από την εποχή του Μέσου Βασιλείου. Χρησιμοποιούνταν κατά κανόνα για την κατασκευή κοσμημάτων.

Άμμων
Ο πολιούχος θεός των Θηβών. Κατείχε κορυφαία θέση στο αιγυπτιακό πάνθεο ως αποτέλεσμα της κυρίαρχης πολιτικής ισχύος του κέντρου των Θηβών. Κύριο τόπο λατρείας του αποτελούσε το ναϊκό συγκρότημα στο Καρνάκ. Ως βασιλιάς των αιγυπτιακών θεοτήτων εξισώθηκε αργότερα από τους αρχαίους Έλληνες με το Δία. Απεικονιζόταν κατά κανόνα ανθρωπόμορφος φέροντας το χαρακτηριστικό στέμμα με ζεύγος ψηλών φτερών.

Αρτσάβα
Ανεξάρτητο κράτος της Ύστερης εποχής του Χαλκού στην περιοχή της νοτιοδυτικής Μικράς Ασίας με πρωτεύουσα την Άπασα (Έφεσος), το οποίο διατηρούσε διπλωματικές επαφές με την Αίγυπτο.

Αρχαιολογική συνάφεια (context)
Πρόκειται για το "αρχαιολογικό περιβάλλον" ενός συγκεκριμένου αντικειμένου. Συνίσταται στο σύνολο των συνευρημάτων του, την ακριβή θέση του και το αρχαιολογικό στρώμα στο οποίο αυτό αποκαλύφθηκε.

Ατών
Η αιγυπτιακή ονομασία του ηλιακού δίσκου που απαντά από το Μέσο Βασίλειο. Κατά την πρώιμη 18η Δυναστεία θεωρούνταν ως οντότητα και αργότερα ως επιφάνεια του θεού Ήλιου. Αποτέλεσε το κέντρο της μονοθεϊστικής λατρείας που επέβαλε ο αιρετικός Φαραώ Ακενατών στη σύντομη διάρκεια της βασιλείας του. Σε αυτή την περίοδο απεικονιζόταν ως ηλιακός δίσκος από τον οποίο ξεπηδούσαν ακτίνες που κατέληγαν στο Φαραώ Ακενατών και τα μέλη της βασιλικής οικογένειας. Το "Ατών" αποτελούσε το κύριο συνθετικό των ονομάτων του Ακενατών ("Ευχάριστος στον Ατών") και της νέας πρωτεύουσας Αχετατών ("Ο Ορίζοντας του Ατών").

Αύαρις (Tell el Dab'a)
Η πρωτεύουσα των Υκσώς στο Δέλτα του Νείλου.
Αρχή

Β

Βεζύρης
Αραβικός τίτλος που υιοθετήθηκε από τους αιγυπτιολόγους για τη δήλωση του ανώτατου αιγυπτιακού αξιώματος μετά το Φαραώ, ένα είδος αντιβασιλέα ή πρωθυπουργού. Αποτελούσε την κεφαλή της αιγυπτιακής διοίκησης με κυριότερες αρμοδιότητες την αντιπροσώπευση του Φαραώ σε ποικίλες περιστάσεις, τη δικαστική εξουσία, τον έλεγχο διάφορων τομέων της γραφειοκρατικής οργάνωσης και τη διεύθυνση των βασιλικών οικοδομικών προγραμμάτων.
Αρχή

Γ

Γεφυρόστομο Αγγείο
Τύπος αμφοροειδούς αγγείου με γεφυρόστομη προχοή.
Αρχή

Δ

Damnatio memoriae
Η "καταδίκη σε λήθη" αποτελεί μια συνηθισμένη πολιτική πρακτική η οποία επιδιώκει με κάθε μέσο να απαλείψει το όνομα και τη δράση συγκεκριμένων προσώπων από τη συλλογική μνήμη των μεταγενέστερων γενεών.

Δέλτος
Το φαραωνικό ονοματόσημο. Αποτελούνταν από ένα ελλειψοειδές περίγραμμα στο εσωτερικό του οποίου γραφόταν το Γενέθλιο Όνομα ή το Όνομα του Θρόνου του αιγύπτιου Φαραώ.

Δενδροχρονολόγηση
Τρόπος χρονολόγησης αρχαίων αντικειμένων κατασκευασμένων από ξύλο. Βασίζεται στη σύγκριση και ταύτιση των ετήσιων ομόκεντρων δακτυλιδιών των κορμών δέντρων με ασφαλώς χρονολογημένες σειρές τέτοιων δακτυλιδιών.

Διορίτης
Συμπαγές και ιδιαίτερα ανθεκτικό πέτρωμα ανοικτού έως σκοτεινού γκρι ή γκριζοπράσινου χρώματος.
Αρχή

Η

Ηθμός
Διάτρητο αγγείο που χρησίμευε ως σουρωτήρι.

Ηλιακή επιτολή του Σείριου
Η πρώτη εμφάνιση του Σείριου στον ουρανό το μήνα Ιούλιο, λίγο πριν την ανατολή του ηλίου, η οποία ακολουθεί μετά από δύο μήνες μη ορατότητας.

Ηλιούπολη
Η ελληνική ονομασία της αιγυπτιακής πόλης Ιουνού (βιβλικής Ον) στην κορυφή του Δέλτα του Νείλου, που αποτελούσε το σημαντικότερο πνευματικό και θρησκευτικό κέντρο της Αιγύπτου. Οι δύο σημαντικότερες θεότητες που λατρεύονταν εδώ ήταν ο Ατούμ και ο Ώρος του Ορίζοντα.

Ηρακλεόπολη
Πόλη στη Μέση Αίγυπτο, το κέντρο των Φαραώ της 9ης και 10ης Δυναστείας.
Αρχή

Θ

Θήβες
Η πρωτεύουσα του αιγυπτιακού κράτους κατά τη διάρκεια της 18ης Δυναστείας. Περιλάμβανε εκτός του αστικού κέντρου τα δύο μεγαλοπρεπή ιερά του Λούξορ και Καρνάκ στην ανατολική όχθη του Νείλου, καθώς επίσης τα βασιλικά ή ιδιωτικά νεκροταφεία και τους βασιλικούς ταφικούς ναούς στη δυτική όχθη του ποταμού.

Θωτ
Ο θεός της Σελήνης, της Σοφίας, της Γραφής, των Νόμων αλλά και των Νεκρών (ως "Ψυχαγωγός"), που απεικονιζόταν κατά κανόνα με πτηνόμορφη κεφαλή. Μία δεύτερη, ιδιαίτερα συχνή, ενσάρκωσή του αποτελούσε ο βαβουίνος. Συνδέθηκε από τους αρχαίους Έλληνες με τον Ερμή.
Αρχή

I

Ιερογλυφικά
Το αρχαιότερο από τα αιγυπτιακά συστήματα γραφής. Ήδη από το Αρχαίο Βασίλειο η χρήση του περιορίστηκε στην καταγραφή τελετουργικών κειμένων ή σε επιγραφές που λαξεύονταν σε ναούς, τάφους, δημόσια κτήρια, οβελίσκους, στήλες και μικροαντικείμενα. Αποτελούνταν από εικονιστικά σημεία, τα οποία λειτουργούσαν ως φωνογράμματα ή ιδεογράμματα.

In situ
Αρχαιολογικός όρος που δηλώνει την εύρεση ενός αντικειμένου στην αρχική του θέση.
Αρχή

Κ

Καμαραϊκά Αγγεία
Κεραμική της Μεσομινωικής περιόδου που διακρίνεται για την πολύχρωμη διακόσμησή της και την υψηλή καλλιτεχνική της ποιότητα. Παραγόταν προφανώς σε ανακτορικά εργαστήρια (κυρίως στην Κνωσό και τη Φαιστό) και εξαγόταν στην Αίγυπτο και τη Συροπαλαιστίνη. Το επίθετο "καμαραϊκός" προέρχεται από τον τόπο εύρεσης της πρώτης μεγάλης ομάδας αυτών των αγγείων στην Κρήτη, το σπήλαιο των Καμαρών στις νότιες παρυφές του Ψηλορείτη.

Μάχη του Καντές
Το Καντές ήταν ένα σημαντικό συριακό κέντρο στις όχθες του Ορόντη (στην κοιλάδα του Ομς). Στην περιοχή αυτή εφάπτονταν από το 14ο αιώνα π.Χ. οι σφαίρες πολιτικής επιρροής Αιγυπτίων και Χετταίων στη Συροπαλαιστίνη. Η αναπόφευκτη στρατιωτική σύγκρουση των δύο υπερδυνάμεων της Ύστερης εποχής του Χαλκού έλαβε χώρα σε μικρή απόσταση από την πόλη, το 1275 π.Χ. Η έκβαση της μάχης, όπως αυτή παραδίδεται από αιγυπτιακές και χεττιτικές πηγές, παραμένει αινιγματική, καθώς και οι δύο πλευρές θεώρησαν τους εαυτούς τους νικητές.

Κασσιτική Δυναστεία
Οι Κασσίτες ήταν φύλα που μετακινήθηκαν από το Ιράν στη Βαβυλωνία, στην οποία η ύπαρξή τους μαρτυρείται από το 18ο αιώνα π.Χ. Μετά την ανατροπή της ντόπιας βαβυλωνιακής δυναστείας από τους Χετταίους στις αρχές του 16ου αιώνα π.Χ. ανέλαβαν τον πολιτικό έλεγχο της χώρας διατηρώντας τον μέχρι και τα μέσα του 12ου αιώνα. Οι βασιλείς της κασσιτικής δυναστείας της Βαβυλωνίας διατηρούσαν τακτικές διπλωματικές επαφές με τους αιγύπτιους Φαραώ.

Καρνάκ
Θρησκευτικό κέντρο βόρεια της πόλης των Θηβών στην ανατολική όχθη του Νείλου. Τρία ανεξάρτητα -αλλά επικοινωνούντα μεταξύ τους ιερά-, αφιερωμένα στους Άμμωνα, Μουτ και Μονθ, σχημάτιζαν σε αυτή τη θέση το μεγαλύτερο ναϊκό συγκρότημα της Αρχαίας Αιγύπτου. Σε μικρότερα ιερά, προσαρτημένα σε αυτό των κολοσσιαίων διαστάσεων συγκρότημα, λατρεύονταν οι Φθα, Μάατ, Όσιρις, Ιπέτ και Χωνς. Η οικοδομική δραστηριότητα στο Καρνάκ διήρκεσε 2000 περίπου χρόνια, από την ίδρυση του ναού στην εποχή του Μέσου Βασιλείου έως και την εποχή των Πτολεμαίων. Οι σημαντικότερες οικοδομικές φάσεις χρονολογούνται στην περίοδο των Τούθμωσι Γ', Αμένωφι Γ' και Ραμσή Β'.

Καταρράκτες του Νείλου
Ελληνική ονομασία έξι σημείων του ποταμού Νείλου στην περιοχή της Νουβίας όπου το ρεύμα του ποταμού, λόγω της ανώμαλης βραχώδους κοίτης του, κυλά ορμητικά. Ο Πρώτος Καταρράκτης του Νείλου, στην περιοχή του Ασσουάν, αποτελούσε το φυσικό σύνορο μεταξύ του φαραωνικού κράτους και της Νουβίας.

Κύανος (λάπις λάζουλι)
Υαλώδες αδιαφανές πέτρωμα κυανού χρώματος, το οποίο χρησιμοποιούνταν στην εποχή του Χαλκού για την κατασκευή κοσμημάτων ή ενθεμάτων. Πιθανότερη χώρα προέλευσης των αντικειμένων από κύανο, που βρίσκονται διασπαρμένα σε πολυάριθμες θέσεις της Εγγύς Ανατολής, του Αιγαίου και της Αιγύπτου, αποτελούσε το Αφγανιστάν.

Κύπελλα Τύπου Βαφειού ή Κεφτιού
Μεγάλα κυλινδρικά κύπελλα από πηλό ή πολύτιμο μέταλλο με πηνιόσχημη λαβή. Ονομάζονται είτε κύπελλα Βαφειού, λόγω της εύρεσης των δύο γνωστών χρυσών κυπέλλων με έκκρουστη διακόσμηση στο θολωτό τάφο του Βαφειού (Λακωνίας), είτε κύπελλα Κεφτιού, λόγω της συχνής απεικόνισής τους μεταξύ των δώρων που φέρουν οι πρεσβείες Κεφτιού ή Αιγαίων στις τοιχογραφίες των ιδιωτικών τάφων των Θηβών (Αίγυπτος). Αρχή

Λ

"Λαοί της Θάλασσας"
Σύγχρονη ονομασία μιας ομάδας διάφορων φυλετικών στοιχείων, προερχόμενων από τη Μικρά Ασία και την περιοχή του Αιγαίου, τα οποία κατά τη διάρκεια του 13ου και 12ου αιώνα π.Χ. -προφανώς λόγω κοινωνικοπολιτικών αναταραχών ή φυσικών καταστροφών- μετακινήθηκαν ανά κύματα στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου αναζητώντας μια νέα πατρίδα. Ορισμένες από αυτές τις ομάδες εγκαταστάθηκαν στη Συροπαλαιστίνη, ενώ κάποιες άλλες που έφθασαν μέχρι την περιοχή του αιγυπτιακού Δέλτα εκδιώχθηκαν ή υποδουλώθηκαν από τους Αιγύπτιους. Τις σημαντικότερες ιστορικές πηγές για τους "Λαούς της Θάλασσας" αποτελούν ανάγλυφα αιγυπτιακών ναών στην περιοχή των Θηβών, όπου απεικονίζονται οι επιτυχείς εκστρατείες των Φαραώ Ραμσή Β', Μερενφθά και Ραμσή Γ' εναντίον τους. Αρχή

Μ

Μανεθωνική παράδοση
Το έργο του Μανέθωνα "Αιγυπτιακά" δε σώθηκε αυτούσιο αλλά παραδίδεται μέσω μεταγενέστερων συγγραφέων (Ιούλιος Αφρικανός, Ιώσηπος, Ευσέβιος και Σύγκελλος) σε συντομευμένη ή κωδικοποιημένη μορφή. Τα σχετικά αποσπάσματα από το έργο των συγγραφέων αυτών συνιστούν τη "μανεθωνική παράδοση".

Μασταμπά
Αραβική ονομασία του θρανίου. Τον όρο εισήγαγε στην αιγυπτιολογική έρευνα ο Auguste Mariette, για να δηλώσει τα βασιλικά και ιδιωτικά ταφικά συγκροτήματα σε σχήμα ορθογώνιου παραλληλεπίπεδου με έσω νεύοντες τοίχους που έμοιαζαν με τεράστιο θρανίο. Ο ταφικός αυτός τύπος κυριαρχεί στην Αρχαϊκή Περίοδο και το Αρχαίο Βασίλειο. Η ανωδομή του αποτελούνταν από ένα τύμβο κτισμένο από άμμο και χαλίκια και τοιχισμένο από λίθους ή ωμόπλινθους. Η ταφή του νεκρού γινόταν σε ένα υπόγειο συγκρότημα διαμερισμάτων. Η ανέγερση βαθμιδωτών παραλληλεπίπεδων τύμβων πάνω από το υπόγειο αυτό συγκρότημα οδήγησε στη γένεση του τύπου της πυραμίδας.

Μεγγιδώ
Η Αρμαγεδών της Αποκάλυψης, στη νότια πλευρά της μεγαλύτερης πεδιάδας της Χαναάν Γεζρεέλ, ήταν ένα από τα σημαντικότερα χαναανίτικα κέντρα της εποχής του Χαλκού. Εδώ συγκρούστηκαν το 1457 π.Χ. ο αιγυπτιακός στρατός του Τούθμωσι Γ' με τις συμμαχικές δυνάμεις συροπαλαιστινιακών πόλεων που είχαν επαναστήσει κατά της φαραωνικής ηγεμονίας. Τα αιγυπτιακά στρατεύματα κατατρόπωσαν τους αντιπάλους τους και στη συνέχεια πολιόρκησαν και κυρίευσαν τη Μεγγιδώ, εδραιώνοντας έτσι οριστικά τη φαραωνική κυριαρχία στην περιοχή.

Μέμφις
Η πρώτη πρωτεύουσα του ενοποιημένου αιγυπτιακού κράτους. Αποτέλεσε καθ' όλη τη διάρκεια της αιγυπτιακής ιστορίας ένα σημαντικό πολιτικό, διοικητικό και στρατιωτικό κέντρο. Σήμερα σώζονται λίγα μόνο ερείπια από ναούς ή ανάκτορα διάφορων περιόδων. Κατά τη διάρκεια του Νέου Βασιλείου αποτελούσε τη συμπρωτεύουσα του αιγυπτιακού κράτους (με πρωτεύουσα τις Θήβες) και από τα χρόνια του Τούθμωσι Γ' και έπειτα -με ελάχιστες εξαιρέσεις- τον τόπο μόνιμης κατοικίας των Φαραώ.

Μεταβατική Περίοδος
Με αυτό τον όρο χαρακτηρίζονται τρεις περίοδοι της αιγυπτιακής ιστορίας που σημαδεύτηκαν από πολιτικές και κοινωνικές αναταραχές και από τη διάσπαση της ενιαίας πολιτικής εξουσίας σε διάφορα τοπικά κέντρα. Η Πρώτη Μεταβατική Περίοδος μεσολαβεί μεταξύ Αρχαίου και Μέσου Βασιλείου, η Δεύτερη μεταξύ Μέσου και Νέου Βασιλείου και η Τρίτη μεταξύ Νέου Βασιλείου και της πολιτικής επανένωσης της χώρας από τον Ψαμμήτιχο Α' (664 π.Χ.).

Μιτάννι
Ονομασία του χουρριτικού βασιλείου της δυτικής Μεσοποταμίας (μεταξύ Άνω Τίγρη και Ευφράτη) που ιδρύθηκε το 16ο αιώνα π.Χ. Κατά τη διάρκεια του 15ου αιώνα π.Χ. το Μιτάννι υπήρξε ο σημαντικότερος αντίπαλος της Αιγύπτου στη διεκδίκηση του πολιτικού ελέγχου του συροπαλαιστινιακού εδάφους. Οι σχέσεις των δύο χωρών ομαλοποιήθηκαν μετά την ειρηνευτική συνθήκη μεταξύ Αμένωφι Β' και του ηγέτη του Μιτάννι και στην ακόλουθη περίοδο οι φιλικοί αυτοί δεσμοί παγιώθηκαν με τους δυναστικούς γάμους των Φαραώ Τούθμωσι Δ' και Αμένωφι Γ' με κόρες των Μιτάννι βασιλέων. Η άνοδος της χεττιτικής αυτοκρατορίας στον ύστερο 14ο αιώνα π.Χ. οδήγησε το μιταννικό κράτος στην παρακμή. Αρχή

O

Οβελίσκος
Ψηλός στύλος ορθογώνιας διατομής με έσω νεύοντες πλευρές που καταλήγουν στην κορυφή σε ένα επιχρυσωμένο πυραμίδιο. Ο οβελίσκος λαξευόταν συνήθως από ένα ενιαίο κομμάτι σκληρού πετρώματος (κατά κανόνα κόκκινο γρανίτη). Πρωτοεμφανίζεται με βάση τα αρχαιολογικά δεδομένα στα Ηλιακά Ιερά της 5ης Δυναστείας και απαντά έκτοτε ως "σήμα" σε όλες τις περιόδους της φαραωνικής ιστορίας. Αποτελούσε σύμβολο του θεού Ήλιου και τοποθετούνταν κατά κανόνα σε ζεύγη εκατέρωθεν της πύλης ενός ναού. Οι τέσσερις πλευρές του καλύπτονταν από ιερογλυφικές επιγραφές.

Οδοντόφρακτο κράνος
Τύπος μυκηναϊκού κράνους από δέρμα που επενδυόταν με δόντια κάπρου.

Οψιανός
Υαλώδες ηφαιστειακό πέτρωμα μαύρου χρώματος, που λόγω της εξαιρετικής σκληρότητάς του ήταν ιδανικό για την κατασκευή εργαλείων (κατά κανόνα μικρών λεπίδων). Αρχή

Π

"Παιδείες"
Ιδιαίτερα δημοφιλές αιγυπτιακό λογοτεχνικό είδος, από το οποίο σώζονται 16 τουλάχιστον διαφορετικά έργα σε πολυάριθμες εκδοχές. Κεντρικό θέμα του ήταν η ανάλυση κανόνων και ηθικών αρχών της αιγυπτιακής κοινωνίας. Απευθυνόταν σε νεαρούς μαθητές που προορίζονταν να στελεχώσουν τα ανώτατα πολιτικά και διοικητικά αξιώματα της χώρας.

Παλέτα
Λίθινο πλακίδιο που απαντά αποκλειστικά στην Αρχαϊκή Περίοδο της αιγυπτιακής ιστορίας. Χρησιμοποιούνταν ως σύνεργο καλλωπισμού και πιο συγκεκριμένα για την παρασκευή χρωστικών ουσιών. Μία συγκεκριμένη κατηγορία παλετών με παραστάσεις ζώων είχε κατεξοχήν μαγικό/θεραπευτικό χαρακτήρα. Έναν ανάλογο, μη χρηστικό χαρακτήρα είχαν και οι αμφίγλυφες αναθηματικές που έφεραν παραστάσεις ιστορικών ή μυθολογικών επεισοδίων, όπου κυριαρχούσε κατά κανόνα ή μορφή του βασιλιά ή "Πρωτοφαραώ". Κατά τη διάρκεια της 1ης Δυναστείας η παλέτα έχασε οριστικά τη σημασία της ως φορέας συμβολικής εικονογραφίας.

Πάπυρος
Ελληνική απόδοση του αιγυπτιακού όρου "το (μονοπώλιο) του Φαραώ". Κατασκευαζόταν από λεπτές λωρίδες ψίχας από κοτσάνια παπύρων, οι οποίες τοποθετούνταν κάθετα και οριζόντια σε δύο επάλληλα στρώματα και πιέζονταν ή σφυρηλατούνταν σε μία συμπαγή ενιαία επιφάνεια. Διάφορα φύλλα παπύρου κολλούνταν συνήθως μεταξύ τους για να σχηματίσουν ένα μακρύ ρολό.

Πι-Ραμέσσε (Καντίρ)
Η πρωτεύουσα του αιγυπτιακού κράτους κατά τη Ραμεσσιδική περίοδο. Ιδρύθηκε από το Ραμσή Β' κοντά στην Αύαρι, την εγκαταλελειμμένη πρωτεύουσα των Υκσώς. Περιλάμβανε μεταξύ άλλων ένα μεγαλόπρεπο ανακτορικό συγκρότημα, κολοσσιαίους ναούς, πολυτελείς οικίες για τους ανώτερους αξιωματούχους, εργαστήρια και ένα στρατόπεδο για το σώμα των πολεμικών αρμάτων.

Πυραμίδα
Ελληνική ονομασία των μνημειωδών βασιλικών τάφων του Αρχαίου και Μέσου Βασιλείου. Η πυραμίδα εξελίχθηκε ως αρχιτεκτονικός τύπος από το μασταμπά, με τη διαδοχική ανέγερση ορθογώνιων παραλληλεπίπεδων βαθμίδων πάνω από το υπόγειο συγκρότημα ταφικών διαμερισμάτων. Ο μεταβατικός αυτός τύπος πυραμίδας, που απαντά κατά τη διάρκεια της 3ης Δυναστείας, καλείται "βαθμιδωτός". Αρχή

Ρ

Ρα
Θεός του Ήλιου, της ορατής δημιουργίας και ταυτόχρονα ο ανώτατος δικαστής. Στην Ηλιούπολη, το κέντρο της λατρείας του, συγχωνεύτηκε με τον Ατούμ και τον Ώρο σε Ρα-Ατούμ και σε Ρα του Ορίζοντα αντίστοιχα. Απεικονιζόταν με ανθρώπινη ή ιερακόμορφη κεφαλή. Από τη σύνδεσή του με τον Άμμωνα σε Άμμωνα-Ρα δημιουργήθηκε η ανώτατη θεότητα του αιγυπτιακού πάνθεου.

Ραδιοχρονολόγηση
Προσδιορισμός της ηλικίας αρχαίων αντικειμένων που βασίζεται στη μέτρηση ραδιενεργών καταλοίπων (και πιο συγκεκριμένα του ισότοπου " άνθρακας 14") σε οργανικές ουσίες, όπως ξύλο, οστό κ.ά.

Ραμεσσιδικός
Το επίθετο αναφέρεται στην εποχή της 19ης και 20ής Δυναστείας, κατά τη διάρκεια της οποίας ανήλθαν στο θρόνο μεταξύ άλλων ένδεκα Φαραώ με το όνομα Ραμσής. Οι δύο αυτές δυναστείες συμπίπτουν με την τελευταία περίοδο ακμής και τη βαθμιαία κατάρρευση του φαραωνικού κράτους αντίστοιχα. Αρχή

Σ

Σκαραβαίος
Ο πιο συνηθισμένος τύπος αιγυπτιακού φυλακτού, ενσάρκωση του ανατέλλοντος ηλίου και σύμβολο της ζωής και της αναγέννησης.

Σπείρα
Κυρίαρχο διακοσμητικό μοτίβο της αιγαιακής τέχνης που απαντά στην Κρήτη, τις Κυκλάδες και την ηπειρωτική Ελλάδα σε όλες ανεξαίρετα τις περιόδους της εποχής του Χαλκού. Στην Αίγυπτο εμφανίζεται μόλις από την εποχή της Πρώτης Μεταβατικής Περιόδου (στα τέλη της 2ης χιλιετίας π.Χ.), προφανώς ως αποτέλεσμα αιγαιακής επίδρασης.

"Στήλη της Θύελλας"
Στήλη που αφιέρωσε στις Θήβες ο ιδρυτής της 18ης Δυναστείας, Φαραώ Άμωσις, για να μνημονεύσει τις προσπάθειες αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσε μία καταστροφική θύελλα. Το μετεωρολογικό αυτό φαινόμενο, τα χαρακτηριστικά και οι συνέπειες του οποίου περιγράφονται στη στήλη με λεπτομέρεια (σκοτεινός ουρανός, εκκωφαντικοί θόρυβοι και θυελλώδεις άνεμοι που προκάλεσαν εκτεταμένες υλικές καταστροφές), συνδέεται από ορισμένους μελετητές με την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας.

Σώθις
Ο αστερισμός Σείριος, η ηλιακή επιτολή του οποίου συνέπιπτε με την άνοδο των νερών του Νείλου. Ο συνδυασμός αυτός αστρονομικού και φυσικού φαινομένου όριζε την αρχή του αιγυπτιακού έτους. Αρχή

Τ

Τραχωτός ρυθμός
Διακοσμητικός ρυθμός της μεσομινωικής κεραμικής που αποτελείται από αδρές πλαστικές προεξοχές ακανόνιστου σχήματος στην επιφάνεια του αγγείου.

Τροπιδωτός
Επίθετο που αναφέρεται σε διάφορους τύπους αγγείων με γωνιώδες τοίχωμα. Αρχή

Υ

Ushebti
Αιγυπτιακή ονομασία ανθρωπόμορφων ειδωλίων μαγικού χαρακτήρα που προσφέρονταν στο νεκρό ως ταφικό κτέρισμα. Προορίζονταν να απαλλάξουν τον κάτοχό τους από οποιαδήποτε χειρωνακτική εργασία του ανετίθετο στη μεταθανάτια ζωή, παίρνοντας συμβολικά τη θέση του.

Υκσώς
Ελληνική μορφή του αιγυπτιακού όρου Heka Chasut ("Ηγέτες των Ξένων Χωρών"). Πρόκειται για τους ασιατικής προέλευσης βασιλείς της 15ης Δυναστείας (Δεύτερη Μεταβατική Περίοδος) που με κέντρο την Αύαρι, μια πόλη με συροπαλαιστινιακά πληθυσμιακά στοιχεία στο ανατολικό Δέλτα του Νείλου, έθεσαν το διχασμένο αιγυπτιακό κράτος κάτω από τον έλεγχό τους κυριαρχώντας επί έναν περίπου αιώνα. Μετά από μια μακρά περίοδο ένοπλων συγκρούσεων εκδιώχθηκαν από τους τοπικούς ηγέτες των Θηβών (17η Δυναστεία), οι οποίοι αποτέλεσαν τους ιδρυτές του Νέου Βασιλείου στην Αίγυπτο. Αρχή

Φ

Φαγεντιανή
Συμβατική ονομασία της συμπιεσμένης μάζας κονιορτοποιημένου χαλαζία που σχημάτιζε με την καύση μια στιλπνή, "υαλώδη" επιφάνεια κυανού ή πρασινωπού χρώματος. Χρησιμοποιούνταν κατά κανόνα για την κατασκευή κοσμημάτων, σφραγίδων, φυλακτών, ειδωλίων ή μικρών αγγείων.

Φαγιούμ
Μεγάλη όαση νοτιοδυτικά του Καΐρου, η οποία με τη σταδιακή αποξήρανση των ελών και τα εκτεταμένα αρδευτικά έργα από την εποχή του Μέσου Βασιλείου και έπειτα μετατράπηκε σε σημαντικό κέντρο.

Φαραώ
Η λέξη προέρχεται από τον αιγυπτιακό όρο Per aa, "Μεγάλη Οικία", ο οποίος ήδη από την πρώιμη περίοδο της φαραωνικής ιστορίας δήλωνε το βασιλικό ανάκτορο με τους ενοίκους του, με άλλα λόγια τη βασιλική αυλή (με ανάλογη σημασία χρησιμοποιείται σήμερα ο όρος "Λευκός Οίκος"). Από τη 18η Δυναστεία το όνομα αυτό χρησιμοποιούνταν για να δηλώσει το πρόσωπο του βασιλιά και εξελίχθηκε στη μεταγενέστερη περίοδο σε βασιλικό τίτλο.

Φθα
Πολιούχος της Μέμφιδος, θεός της Δημιουργίας και των Καλών Τεχνών, ταυτίστηκε αργότερα από τους αρχαίους Έλληνες με τον Ήφαιστο. Απεικονιζόταν ανθρωπόμορφος, με σώμα και χέρια καλυμμένα από ένα στενό χιτώνα. Αρχή

Χ

Χετταίοι
Ινδοευρωπαϊκός λαός που εγκαταστάθηκε στο πρώτο μισό της 2ης χιλιετίας π.Χ. στην ενδοχώρα της Μικράς Ασίας. Η ίδρυση του πρώτου χεττιτικού κράτους με πρωτεύουσα τη Χατούσσα (το σημερινό Bogazkoy, κοντά στην Άγκυρα) χρονολογείται στο 17ο αιώνα π.Χ. Κατά τη διάρκεια του 14ου αιώνα π.Χ. το κράτος αυτό ακολουθώντας επεκτατική πολιτική και προσαρτώντας εκτεταμένα εδάφη της Μικράς Ασίας και Συρίας εξελίχθηκε σταδιακά σε αυτοκρατορία. Μετά την κατάκτηση του μιταννικού κράτους οι Χετταίοι προβάλλουν πλέον μετά την Αίγυπτο ως δεύτερη υπερδύναμη της ανατολικής Μεσογείου στην Ύστερη εποχή του Χαλκού. Για ενάμισι αιώνα περίπου Χετταίοι και Αιγύπτιοι εμπλέκονται σε πολιτικές και στρατιωτικές διαμάχες στη Συροπαλαιστίνη, την περιοχή του κοινού τους ενδιαφέροντος. Η αναπόφευκτη μεγάλη σύγκρουση λαμβάνει χώρα το 1275 π.Χ., έξω από το Καντές. Μετά τη μάχη αυτή, που προφανώς τελείωσε χωρίς νικητή, οι δύο αντίπαλες πλευρές αναπτύσσουν κατά παράδοξο τρόπο έντονη διπλωματική δραστηριότητα, η οποία καταλήγει λίγα χρόνια αργότερα στη σύνταξη ειρηνευτικής συνθήκης από τους Ραμσή Β' και Hattusili. Η χεττιτική αυτοκρατορία καταρρέει οριστικά στο τέλος του 12ου αιώνα, σε μια εποχή γενικής αναταραχής και πληθυσμιακών μετακινήσεων στην Εγγύς Ανατολή.

Χρονολόγηση Υψηλή - Χαμηλή
Για την απόλυτη χρονολόγηση της αιγαιακής εποχής του Χαλκού οι γνώμες διχάζονται. Το επίκεντρο της επιστημονικής διαμάχης αποτελεί η απόλυτη χρονολόγηση της έκρηξης του ηφαιστείου της Θήρας. Οι οπαδοί της παραδοσιακής, χαμηλής χρονολόγησης την τοποθετούν γύρω στο 1500 π.Χ., ενώ οι υποστηρικτές της νέας, υψηλής χρονολόγησης 130 περίπου χρόνια πρωιμότερα, στο έτος 1628 π.Χ. Η διαφορετική χρονολόγηση του γεγονότος αυτού οδηγεί αναπόφευκτα και στη διαφορετική απόλυτη χρονολόγηση των περισσότερων κεραμικών φάσεων της εποχής του Χαλκού. Αρχή

Ψ

Ψευδόστομος αμφορέας
Μυκηναϊκός τύπος αμφορέα που χρησίμευε κατά κανόνα ως δοχείο κρασιού, ελαιόλαδου ή αρωματικών ελαίων. Αρχή

Ω

Ώρος
Γερακοκέφαλος θεός του Ουρανού που ενσαρκωνόταν στο πρόσωπο του εκάστοτε Φαραώ. Αρχή