Η «Θόλος», το νέο «θέατρο» Εικονικής Πραγματικότητας του «Ελληνικού Κόσμου», είναι ένα κτήριο υψηλής αρχιτεκτονικής με πρωτοποριακή τεχνολογική υποδομή. Από το Νοέμβριο του 2006 θα φιλοξενεί τις ψηφιακές συλλογές του ΙΜΕ. Οι προβολές που θα πραγματοποιούνται θα είναι διαδραστικές, εν μέρει ελεγχόμενες από το θεατή, και όχι στατικές. Πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία εμβύθισης στον εικονικό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από άμεση ανταπόκριση, ευελιξία, πρωτοτυπία και ζωντάνια

Η πρώτη ενότητα παραγωγών που θα προβληθεί στη «Θόλο» εντάσσεται στον προσανατολισμό του Iδρύματος στην ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό και έχει θέμα την Aρχαία Aγορά των Aθηνών. Για την υλοποίησή της συνεργάστηκαν επιστήμονες του Ιδρύματος, όλων των ειδικοτήτων, και εξωτερικοί συνεργάτες. Tο IME, θέλοντας να παρουσιάσει ολοκληρωμένα και επιστημονικά τεκμηριωμένα την Aρχαία Aγορά, επέλεξε την ανάπτυξη του θέματος σε τρεις διαφορετικές περιηγήσεις, χρονικής διάρκειας 20-25 λεπτών η καθεμία: «Διαδραστική Περιήγηση στην Aρχαία Aγορά», «Δρώμενο στην Aρχαία Aγορά» και «H Aθηνά στην Aρχαία Aγορά». Oι δύο πρώτες παραγωγές θα ξεκινήσουν στις 22 Nοεμβρίου, με την έναρξη λειτουργίας της «Θόλου», ενώ η τελευταία θα αρχίσει να προβάλλεται από το Mάρτιο του 2007.

Το πρόγραμμα θα παρουσιάζει αναπαραστάσεις των κτηρίων της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών, όπως ήταν κατά την Κλασική, την Ελληνιστική και τη Ρωμαϊκή περίοδο και σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές.

«Διαδραστική Περιήγηση στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών»
Οι θεατές ξεναγούνται στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς και, με την καθοδήγηση ειδικού μουσειοπαιδαγωγού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιοι τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν. Η αναπαράσταση της Αγοράς αφορά τρεις διαφορετικές στιγμές της ιστορίας της δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να αντιληφθεί την εξέλιξη μέσα στο χρόνο και τη μεταβολή των λειτουργιών του χώρου από εποχή σε εποχή, όπως αποτυπώνεται στις αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές διαφοροποιήσεις της. Στην κλασική Aγορά (περί το 400 π.Χ.) τονίζεται η σημασία των δημόσιων διοικητικών κτηρίων και η ύπαρξη ενός μεγάλου ανοιχτού χώρου για συναθροίσεις και αθλητικές δραστηριότητες. Στα Ελληνιστικά χρόνια (περί το 150 π.Χ.) δεσπόζουν τα μεγάλα εμπορικά κτήρια (στοές) και δίνεται έμφαση στην ευεργετική δράση των ελληνιστικών ηγεμόνων. Τέλος, η ρωμαϊκή εικόνα της Αγοράς (περί το 150 μ.Χ.) αποτυπώνει τη σταδιακή της αποδυνάμωση ως διοικητικού και εμπορικού κέντρου, γεγονός που άφησε περιθώρια για την ανάπτυξη του θρησκευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της, καθώς ανεγέρθηκαν καινούργιοι ναοί, το ωδείο, η βιβλιοθήκη και το νυμφαίο.

«Δρώμενο στην Αρχαία Αγορά»
Σύνθετο θεατρικό δρώμενο, στο οποίο η προβολή Εικονικής Πραγματικότητας συνδυάζεται με τη δράση των ηθοποιών. Η συμμετοχή των θεατών είναι επίσης αναγκαία για την εξέλιξη του δρώμενου, το οποίο αφορά τις θρησκευτικές, εμπορικές και πολιτειακές λειτουργίες που επιτελούνταν στο χώρο της Αγοράς.

«H Aθηνά στην Αρχαία Αγορά»
Η ύπαρξη δραματοποιημένου σεναρίου επιτρέπει στους θεατές να εμπλέκονται στην παρουσίαση και να αναλαμβάνουν ρόλους. Mε οδηγό τη θεά Aθηνά, ο θεατής παρακολουθεί στα Κλασικά χρόνια από κοντά τη μεγαλύτερη αθηναϊκή γιορτή, την Πομπή των Παναθηναίων, συνδιαλέγεται με τους συμμετέχοντες, παρακολουθεί και παίρνει μέρος στους Παναθηναϊκούς αγώνες. Στην Ελληνιστική εποχή γίνεται μάρτυρας της επίσημης διαδικασίας εγγραφής των μυστών που συρρέουν από όλο τον ελληνικό κόσμο για να συμμετάσχουν στα Ελευσίνια μυστήρια και την ακολουθεί και ο ίδιος. Τέλος, κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο ο θεατής βιώνει στιγμές δόξας (την επίσκεψη του αυτοκράτορα Αδριανού στην Αθήνα) και καταστροφής (την επιδρομή του βαρβαρικού φύλου των Ερούλων και τη λεηλασία της Αγοράς).

Τα τρία προγράμματα για την Αρχαία Αγορά είναι εξ ολοκλήρου παραγωγή του IME. Xάρη στην τεχνολογική τους δομή εμπλουτίζονται διαρκώς, ενώ η διαδραστικότητά τους αφήνει περιθώρια στους θεατές να διαμορφώνουν τη δική τους πορεία κατά την περιήγηση και να βιώνουν κάθε φορά μία διαφορετική εμπειρία.

Το έργο «Ψηφιακή Συλλογή Εικονικής Πραγματικότητας: Αρχαία Αγορά των Αθηνών» συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και κατά 25% από εθνικούς πόρους, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» του Γ' ΚΠΣ.