Τα εγκαίνια του Παρθενώνα το 438 π.Χ. και η ολοκλήρωση του γλυπτού διακόσμου στα επόμενα χρόνια ήταν ένα γεγονός με καθοριστική σημασία για τις τέχνες στην Αθήνα. Δε θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι η αγγειογραφία αντιγράφει με ακρίβεια αυτά τα πρότυπα, δέχεται όμως ισχυρή επίδραση και απηχεί το πνεύμα τους.

Ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της περιόδου υπήρξε ο ζωγράφος του Αχιλλέα, ο οποίος ήταν δραστήριος ήδη πριν από τα μέσα του αιώνα και τουλάχιστον ως περίπου το 430 π.Χ. Είχε ιδιαίτερη προτίμηση στη λεπτολόγο σχεδίαση μοναχικών μορφών χαμένων στο μαύρο βάθος μεγάλων αγγείων. Οι μορφές του διακρίνονται από ευγένεια, συγκρατημένο συναίσθημα και αρμονική ισορροπία, ενώ οι σκηνές που επιλέγει αποπνέουν μια ατμόσφαιρα ηρωική κι εξιδανικευμένη. Ο ζωγράφος της Φιάλης, μαθητής του ζωγράφου του Αχιλλέα, ακολουθεί τις επιλογές του δασκάλου του και τις εμπλουτίζει με περισσότερη αφηγηματικότητα. Διακοσμεί πελίκες, αμφορείς και μεγάλους κωδωνόσχημους κρατήρες. Σε δύο από αυτούς εφαρμόζει την τεχνική του λευκού εδάφους, δημιουργώντας πολύ γοητευτικά έργα και δίνοντάς μας ταυτόχρονα μια ιδέα γι' αυτό που θα ήταν η μεγάλη ζωγραφική.


Υπήρξαν τουλάχιστον τρεις αγγειογράφοι με το όνομα του φημισμένου τοιχογράφου Πολυγνώτου. Ο σημαντικότερος έδρασε στο γ' τέταρτο του 5ου αιώνα π.Χ. Ο Πολύγνωτος συνεχίζει τεχνοτροπικά τα βήματα του ζωγράφου των Νιοβιδών. Στα καλύτερα έργα του κυριαρχεί μια ηρωική διάθεση και απεικονίζονται συνήθως σκηνές ιππασίας, Αμαζονομαχίες και Κενταυρομαχίες.
Στη διάρκεια του γ' τετάρτου του 5ου αιώνα π.Χ. ορισμένοι αγγειογράφοι συνεχίζουν τις επιτηδεύσεις και τις παλιομοδίτικες διακοσμήσεις, επαναφέροντας στο προσκήνιο δημοφιλή θέματα της Αρχαϊκής περιόδου. Είναι αξιοπρόσεκτη η μεγάλη διαφορά ποιότητος των έργων τους. Δίπλα στα πηγαία και ζωντανά θέματα υφίστανται ακόμα πολλά έργα του συρμού χωρίς πνοή και τεχνική αρτιότητα.

O σημαντικότερος όμως από τους αγγειογράφους αυτής της περιόδου είναι ο ζωγράφος της Ερέτριας. Διακόσμησε κύλικες, αρυβαλλόσχημες ληκύθους, πλαστικά αγγεία και επίνητρα. Σε ορισμένα αναβιώνει τις πολυπρόσωπες και πολυεπίπεδες συνθέσεις των προκατόχων του και σε άλλα συνδυάζει την ερυθρόμορφη με την τεχνική του λευκού εδάφους. Η τεχνοτροπία του χαρακτηρίζεται από μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια και το ύφος του είναι εξεζητημένο, χωρίς ωστόσο να γίνεται πομπώδες. Το πάθος έχει αντικαταστήσει την αυστηρή γαλήνη των έργων της εποχής του Παρθενώνα. Αυτά τα στοιχεία θα επηρεάσουν τον επερχόμενο πλούσιο ρυθμό.


| εισαγωγή | τέχνες | γράμματα | εκπαίδευση | θρησκεία | Κλασική Εποχή

Σημείωση: Επιλέγοντας τις εικόνες μπορείτε να δείτε αυτές σε μεγέθυνση, καθώς και τις επεξηγήσεις τους.
Οι υπογραμμισμένες παραπομπές (links) οδηγούν σε σχετικά με αυτές κείμενα, ενώ οι μη υπογραμμισμένες αποτελούν επεξηγηματικό γλωσσάρι.